کاملترین فایل{دانلود طرح توجیهی پیشنهادی توسعه خوشه صنعتی چای در شرق استان گیلان 1396}

یکی از برترین فایل های قابل دانلود با عنوان دانلود طرح توجیهی پیشنهادی توسعه خوشه صنعتی چای در شرق استان گیلان 1396آماده دریافت می باشد . ,پیشنهادی,توسعه,خوشه,صنعتی,چای,در,شرق,استان,گیلانبسم,الله,الرحمن,الرحیم,دانلود طرح توجیهی پیشنهادی توسعه خوشه صنعتی چای در شرق استان گیلان 1
دانلود طرح توجیهی پیشنهادی توسعه خوشه صنعتی چای در شرق استان گیلان 1396|1575308|ujc

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

بسم الله الرحمن الرحیم

طرح پیشنهادی توسعه خوشه صنعتی چای در شرق استان گیلان

پیشنهاد دهنده و عامل توسعه خوشه

دکتر الهیار داغبندان

مقدمه:

کاشت چای در ایران بیشینه ای بیش از ١٠٠ سال دارد. کشت چای از کانون نخستین خود یعنی لاهیجان به سوی شرق و غرب و به ویژه در سواحل جنوبی دریای خزر شهرهای لاهیجان، لنگرود، رودسر، املش، صومعه سرا، فومن، رشت و شفت و حتی قسمتی از استان مازندران گسترش پیدا کرده است. پراکندگی سطح زیر کشت چای به تفکیک شهرستانهای استان های گیلان ، مازندران و همچنین پراکندگی وسعت باغات چای در جداول ١ و ٢ داده شده اند که طبق آخرین داده ها و مستندات سازمان چای کشور می باشد. از جدول ۲ چندین استنباط می شود که پراکندگی وسعت باغات چای کشور طی سالهای گذشته (بویژه بعد از اصلاحات ارضی) در جهت خرد شدن بوده است.

جدول١. پراکندگی سطح زیر کشت چای به تفکیک شهرستان های استان گیلان

درصد سطح زیر کشت

تعدادچایکار (نفر)

تعداد روستا

تعداد قطعات باغ چای

مساحت (هکتار)

منطقه

١٧

٥٥٧٠

۲٦٩

١١٦١١

2/5426

رشت

88/24

١١٤٣٠

١٥١

٢١٤٩٥

4/7932

لاهیجان

83/17

٧٣٥٠

٤٦

١٣٠٦٢

1/5672

لنگرود

17/27

١١٥٤٠

١٦٣

١٦٤٣٥

4/8663

رودسر

12/13

٦٥٣٠

١٤٥

١٠٠٨١

6/4221

تنکابن

00/100

٤۲٤۲٠

٧٧٤

٧۲٦٤٨

7/31915

جمع کل

جدول٢. پراکندگی وسعت باغات کشور در سالهای مختلف ( درصد )

١٣٧٧

١٣٦٧

١٣٤٤

وسعت

29/26

8/19

7/8

زیر٥⁄٠ هکتار

06/24

4/18

5/18

٥⁄٠ تا ١ هکتار

92/25

6/18

3/34

١تا ۲ هکتار

86/17

4/27

5/33

۲ تا ١٠ هکتار

87/5

١٦

5

بالای ١٠ هکتار

١٠٠

١٠٠

١٠٠

جمع کل

در حال حاضر حدود ١٩٠ کارخانه چای سازی به فعالیت چای خشک کنی مشغول هستند که روش معمول چای سازی شان نیز تولید چای سیاه و تولید محصول با روش تخمیر کامل و تولید چای سیاه ارتدوکس یا رسمی می باشد که اصولا ً چای معطرتری بدست می آید. از ابتدای تشکیل سازمان چای یعنی سال ١٣٣٧ تا زمان طرح آزادسازی چای (١٣٧٧( شیوه تولید و چای سازی به صورت انحصاری توسط دولت اداره می گردید. نحوه عمل دولت به این صورت بود که ضمن خرید برگ سبز در کارخانه های چای سازی از باغداران چای و تبدیل آن به چای خشک، به کارخانه ها اجرت تولید و فرآوری چای خشک پرداخت می کرد. این شیوه دارای نواقص عمده ای بود که معطوف به بالا بردن کمیت بود و به کیفیت توجه چندانی نمی شد که عملا ً سال به سال کیفیت چای تولیدی داخلی کمتر و مصرف چای خارجی در ایران بیشتر می شد. در این نظام اقتصادی تولید چای که در صنعت چای دنیا منحصر به خود بود، اصناف چایکار، کارخانه داران و بازرگانان جدا از یکدیگر به فعالیت مشغولند. در این نظام، سود کشاورز در تحویل برگ سبز بیشتر، سود کارخانه دار در خشک کردن چای بیشتر و سود بازرگان و تاجر چای در واردات بیشتر چای خارجی است و مساله رقابت اصلا ً مطرح نبود. این عمل خصوصا ً پس از الحاق سازمان چای از وزارت بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی بسیار بدتر و شدیدتر گردید. بطور مجمل می توان چنین گفت که یکی از مشکلات اصلی نظام بهره برداری چای کشور، در زمینه های بازرگانی و کنترل کیفیت آن در کارخانه های چای سازی، متولی ناکارآمد و بی برنامه آن بود که سعی شد با طرح سیاست خصوصی سازی و انحلال سازمان چای کشور به آن سازمان داده شود.

بر پایه این طرح که باصطلاح طرح اصلاح ساختار چای نامیده می شود، دولت به کارخانه داران چای کمک مالی داد تا در چهارچوب قانون عرضه و تقاضا برگ سبز چای بخرند و آنرا به چای خشک تبدیل کنند و قابل رقابت با چای خارجی نمایند. متاسفانه این روش که همراه با عدم نظارت صحیح دولت نیز بود، نتیجه اش آن شد که هر سال چای خشک زیادی فروخته نشود و در انبارها باقی بماند. پس از دوره اجرای این طرح معادل یک سوم سپرده بانک ملی در کل استان گیلان یعنی بیش از ١٦٠٠ میلیارد ریال به کارخانه های چای سازی پرداخت شد که هنوز هم آن را پرداخت ننموده اند. این شیوه از تولید در واقع ادامه همان روش دولتی بوسیله بخش خصوصی بود که از حمایت دولت بنا به دلایل مختلف سوءاستفاده بعمل آمد.

در سال ١٣٨٣، کارخانجاتی که نتوانسته بودند محصولات تولیدیشان را به فروش برسانند، از خرید برگ سبز چای از کشاورزان سر باز زده و لذا دولت با پرداخت ٧٠٠٠٠٠ ریال کمک بلاعوض به چایکاران در برابر هر هکتار چای، از کشاورزان باصطلاح پشتیبانی نمود که در آن سال حدود ٩٥ درصد از باغات چای دست نخورده توسط کشاورزان رها شد. در اواخر سال ١٣٨٣ نمایندگان شورای اسلامی طرحی را تصویب کردند که دولت در سال ١٣٨٤ چای را تضمینی خریداری نماید. برای اجرای این مصوبه چون سازمان چای منحل شده بود و مجری قانوني وجود نداشت، این وظیفه به



مطالب دیگر:
📚پاورپوینت مقاله درباره ناتوانی📚پاورپوینت اصول و روشهای بایگانی📚پاورپوینت اهمیت اخلاق در پزشکی📚پاورپوینت نظارت و ارزیابی عملکرد📚پاورپوینت اصول توانمند سازی کارکنان📚پاورپوینت مقاله علم سنجی📚پاورپوینت اهمیت دانش بر موفقیت📚پاورپوینت روز ملی صادرات📚پاورپوینت معرفی انواع گیاهان گوشتخوار📚پاورپوینت کتاب مزایا و منافع کارآفرینی📚پاورپوینت آشنایی با نانو📚پاورپوينت شینه بندی استاد مراد خانی📚پاورپوینت آموزش مهارت ارتباط موثر📚پاورپوینت کتاب و درس اقتصاد کوچ نشینان ایران📚یاورپوینت زندگینامه البرت انیشتین📚پاورپوینت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از اقدام پژوهی📚پاورپوینت دلایل افت تحصیلی دانش آموزان📚پاورپوینت توسعه رهبری آموزشی📚پاورپوینت کتاب و درس آمار و احتمال مهندسی📚پاورپوینت آشنایی با انتقال حرارت📚پاورپوینت ساختار متن اصلی📚پاورپوینت سیستم های برنامه ریزی سازمان📚پاورپوینت آشنایی با خودشناسی📚پاورپوینت معرفی eservices📚پاورپوینت سنجش پارامتر های زیست محیطی